[Q&A] Silent City за алтернативния хип-хоп и смяната на стила


Както знаете, в Bass Blog Bulgaria обичаме хип-хоп. Голяма част от екипа ни е израснал с тази музика. Да, слушаме и харесваме стила. Все още си пускаме "старите неща", някои от които са се превърнали в химни. Но, търсим и новото. Търсим алтернативния хип-хоп, търсим модерното звучене, търсим някакво раздвижване на родната сцена. И го намираме, но опитите са малко и са задушени от негативизма, изсипан върху тях. По наше мнение, всеки един стил трябва да претърпи развитие в своето звучене. Такъв е реда на нещата. Годините минават, музиката се променя. Променят се стандартите, променя се и търсенето. Редица чуждестранни изпълнители търсят нестандартното звучене. Редица електронни продуценти експериментират с по-бавното звучене, създавайки алтернативни хип-хоп инструментали.

Да, в световен мащаб музиката се раздвижва. В UK младежите предпочитат грайма и близките стилове, докато мощния британски хип-хоп е далеч от своя зенит. Множество хип-хоп изпълнители вече са оставили настрана "стандартния" бийт и вече десетилетие работят изцяло на алтернативната сцена. В България обаче, това явление го няма. Не, не казваме, че "стария" хип-хоп не трябва да го има. Напротив! Но защо покрай него да няма и експерименти? Така стоят нещата по света, защо да не са така и у нас?

Но не, в България сме доста инатливи на тема хип-хоп. Въпреки, че големите партита едвам събират 200 човека, в интернет пространството има хиляди защитници на класическия звук. Малцината артисти, които се опитват да създадат нещо различно, биват задушавани от "хейт", а в същото време хип-хопа ни звучи по същия начин, по който звучеше преди 20 години. Даже и римите са същите. Младите изпълнители повтарят думите на учителите си, а инструменталите носят същия деведесетарски заряд. А къде е новото? Къде е различното? Къде е разнообразието? Ами има го. Появява се. Но сякаш го има, само за да дразни феновете на класиката. Но все пак го има. Ndoe заяви в едно видео, че "Old school повече няма да прави". Silent City обявиха публично, че сменят стила. А малкото алтернативни парчета в интернет пространството на нашите ширини имат повече негативни коментари, отколкото слушания.


Защо това е така и къде е бъдещето на класическия хип-хоп ще поговорим с "бунтарите" Silent City. Преди няколко дни те заявиха, че се отказват от рапа, сменят стила и ... пуснаха поредицата '101% хип-хоп'. Те имат 15 години на сцена зад гърба си, няколко студийни албума и още повече кратки издания и сингли. Участвали са на редица големи събития и организирали редица успешни мероприятия, сред които акустични концерти и дори няколко успешни благотворителни кампании. С тях обаче ще си поговорим за алтернативния хип-хоп, техните виждания за развитието на музиката, за "смяната на стила" и за темите, които са актуални около тях.

Приятно четене!

***


Здравейте, момчета! Преди седмица пуснахте ново видео, с което подчертахте смяната на стила си. Смея да кажа, че речетативите, които сте вкарали във "Филм" са със същия заряд като речетативите, които вкарвахте, докато бяхте част от един от големите лейбъли в страната. Защо "Филм" и новите ви парчета са по-малко хип-хоп от по-старите ви неща?

Масурски: Здравейте, Бас Блог :) Винаги е чест да даваме интервю за Вас! Ами честно казано темата е доста широка, но ще се опитаме да синтезираме нещата. Ние никога не сме правили едни и същи песни за дълъг период от време. Помня, че една от първите ни беше с реге мотиви после рок, в Енергия вкарахме брейк бийт и никога не сме се спирали само на един и същ звук. Понеже сме широко скроени музикално и много често ни се случва да слушаме определена песен на някой и да си кажем "човек, това е мега яко хайде да направим нещо такова" и веднага Андриан почва да свири такъв тип хармония, която внедряваме в нашият "рап"! Но имахме нещастието да излезем на светло със албума „Шум в тихия град“ и парчета като  „Днес", след което хората не пожелаха да чуят нищо по-различно от това! Даже си мисля че „Днес“ постави началото на кариерата ни и в същото време краят й :) 

РИМО: Това, което той каза, с пояснението, че съдържат по-малко рап от деведесетте години, а не като цяло. ;)

Наскоро обявихте, че сменяте стила и се появихте с ново видео (споменатия "Филм") с DnB мотиви в инструментала. Кажете ни (като хора, които сами продуцират музиката си), доколко е важен бийта за едно хип-хоп парче и докъде се простира границата на хип-хоп инструменталите според вас?

Масурски: За мен лично "Рап и Хип Хоп" са начин, похват, чрез който ти изразяваш себе си с музика! Не приемам Рапа като вероучение, което е нещо повече от всяка друга музика. Моето изразно средство е "рапиране"! Аз не мога да пея (имам усет и даже участвам активно в създаването на музиката) но нямам таланта да пея! И мисля, че имам свободата да рапирам върху всичко, което усещам и ми харесва. И има два варианта след това и те са" пич, яко е" и "пич, не е яко". Винаги обогатяваме нашето рапиране със различни мотиви в бийтовете :) Според мен най важното е да те кефи, да усещаш ритъма и да се слееш с него! Всичко останало е лъжа, измислени граници и предразсъдъци! Успееш ли да събудиш желаната от теб емоция в слушателя, ти си велик!

РИМО: Граници няма, защото е изкуство. Иначе като натрупаш малко стажче и ти се отдава, можеш да рапираш на почти всичко, както и в нашия случай. И те така…


Защо алтернативният хип-хоп е толкова заклеймяван в България? Толкова ли е лош този стил за развитието на музиката, според вас?

Масурски: Не вярвах на думите, че в България сме 10 години назад, но се оказа точно така. Затворен кръг от хора, отказващи да положат усилие да чуят новото и  злобеещи срещу личният избор на някой да бъде какъвто си иска! И да .. "Артисти", колкото и да отричате auto tune-а и плейбека на живо, те  не са белег за загуба на способности, мързел, непрофесионализъм и т.н! Те са част от музикалната вселена, която е необятна! Въпрос на личен избор е дали ти ще ползваш тези неща в творчеството си и ако го правиш умело и носиш нещо яко на публиката, то ти си велик! Има още много подробности специално за т'ва, но ще е мега дълго! И да .. ауто тюна е част от новата структура на музиката! Нещата се променят и това са новите течения и за мен е мега интересно да ги изучавам. Това е богатството на музиката .. Винаги има нещо ново, което да те изуми. :) И винаги можеш да намериш нещо хубаво в новото, ако естествено му дадеш шанс! :) Да не говорим , че повечето нови световни рапъри от врвме на време пускат и по класическо звучащи рапове.

РИМО: Не е лошо, но е широко неразбрано. Всичко се развива и променя, нещо не ги виждам с мобифони тея "истинските" или с външни тоалетни. И много други примери има, ама айде ... :)

В творчеството ви от последните месеци личат различни по стилове подложки под римите ви. Както споменахме, имате DnB-звучащо парче. Срещат се и по-Trap-ърски ваши произведения, дори Breakbeat. Кажете, с какви стилове обичате да експериментирате и според вас на какъв вид инструментали текстовете и флоловете ви "лепват" най-добре?

Масурски: Наистина вкарвахме много стилове в нашата музика и не мога да дам отговор на този въпрос, защото утре Андриан ще реши да изсвири нещо ново, то ще вземе да се получи  и двамата ще полудеем из стаята в няк'фа еуфория и ще напишем веднага текстове, припеви и така нататък :) Това дали „лепваме“ вече могат хората да кажат! А не да ми обсъждат „Рап ли е? Не е ли? :) Колко точно текст трябвало да има, щото разбираш ли това било Рапа :)

РИМО: Ми то малко нескромно ама, почти на всичко лепвам аз, ама гени … какво да ги правиш :) Експериментираме със всичко, що може да му се сложи бийт реално.


Бихте ли работили с Bass Music продуценти за в бъдеще? Както в студиото, така и на сцената?

Масурски: Естествено! Просто вярвам , че в изкуството не е хубаво да се форсират нещата, не говорим за самата продукция, като снимане на клип, мастъринги, рилийзи, а за хората с които да работиш, някак най добре е да е естествено и спонтанно :) Просто може би не му е дошло времето, но и там ще навлезем бъди сигурен :) хаха

РИМО: Да работим с хора, които са читави и могат да обогатят хавата. Разбира се! :)

Добре де. "Сменяме стила" и след няколко дни изскачате със "101% хип-хоп". Явно покрай смяната, все още държите и на класическия звук. Къде е общото между двете поколения хип-хоп и какво всъщност ги разделя толкова безвъзвратно? 

Масурски: Това със смяната е сарказъм, но вече се убеждавам, че голяма част от ъндърграунд публиката тука държи само на етикета! И щом е така тогава не сме рап и даже сме закъснели! Последната година се нагледах на рапърско поведение: хора, пеещи за морал и ценности да говорят и вършат абсолютно противоположното! Хора, изпълнени със злоба да пускат грозни слухове за мен, които ми биха навредили лично и професионално, млади представители на рап гилдията да са мега безочливи и неуважителни и да обиждат хора, които са си дали живота за същия тоя рап, дето съшите тия хлапета си мислят, че защитават! И знаете ли, най лошото е, че биват хвалени за това! Това бил рапът... Не приятели .. Това е рапът, който е бил в Америка преди много години! Тук е различно, епохата е различна и темите са различни! Рапа е изразно средство и когато си добре и го изпееш, ти си истински! Когато имаш яка кола, много пари и жени и го изпееш, ти пак си истински! Когато ти само искаш да имаш пари, жени и коли и го изпееш пак си истински! Точка! :)

РИМО: Разделят ги предразсъдъци.


Почти към края на интервюто сме. Все пак, "сменяте стила", но с какво го сменяте? Рязка ли ще бъде промяната или ще е по-плавна? Насочили ли сте се към нов стил или не се ограничавате в това отношение?

Масурски: Един артист може да изненадва и да провокира своята публика! Да влиза в роли и да буди емоция! Ще сме още по дръзки! Ние сме важните в правенето й, а не феновете! Ние диктуваме нашата музика, а хората избират да я следват или да не я следват. Знаеш ли, пяхме в едно „фолк“ заведение наскоро и „чалгарите“ се накефиха на макс на песни като „Днес“, „Енергия“ и т.н! Дойдоха при нас, стиснаха ни ръцете и казаха: "Момчета, не слушаме такава музика, обаче Вие пеете със сърце и се усеща! Благодарим Ви!" Би ли ми казал, кога един „истински“ рапър , изобщо ще влезе в чалга заведение и ще може ли да иде при „чалгаря“ и да му каже нещо подобно? Аз ще ти кажа: Никога! Защото е под нивото му, не може да се принизи и да признае на някой, който не е рап каквото и да е! И да .. доста от чалгарите пеят от сърце и душа и вкарват емоция и това е видимо. И са доста по-„истински“ ….

РИМО: Няма да е рязко, няма и да е плавно… Може и да е … Ще чуете ;)

Не мога да не ви попитам. След 15 години на хип-хоп сцената, какво ви накара изведнъж да решите да сменяте стила?

Масурски: Етикета! :) Ами ограниченията, злобата и този абсурден фанатизъм, спрямо новото и различното! Между другото напоследък забелязвам  положителна промяна и сякаш този наш бунт не е бил напразен :) Ще ги превъзпитаме най-накрая тези фенове! (хаха)

РИМО: Неблагодарна работа бро… Това е.

Искате ли да добавите нещо? Нещо което е важно за вас, но не е ставало дума за него напоследък?

Масурски: Да! Искам да платя на компанията, която е направила новата игра „Покемон“ да направи сбирка на най-яките покемони точно на нашата сцена, на следващия ни концерт! Така първо, ще напълним клуба, и второ всички ще са с насочени телефони към нас и докато те хващат покемоните, ние ще си въобразяваме, че снимат нас! Хахахаххахахаха

РИМО: Не е ставало дума, за едни няколко души, където живеят с нас в тоя безумен свят и ни подкрепят безусловно, в нашите „тъпотии“… Няма да ги споменавам, те си знаят … Наздраве машини! :)

Благодаря за отделеното време! Пожелайте нещо на читателите и да се насочваме да гледаме "Филм"-ът :)

Масурски: Преди да навърша 26 години ми се струваше доста скучно и ретро, когато някой пожелаеше само здраве, но след това аз самият започнах да пожелавам само това! Здраве! :)

РИМО: Живи и здрави! Ще се видим от другата страна… ;)


Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!