Зараждането на SoundSystem културата

Как СаундСистемите са променили модерната музика


Mungo's Hi Fi SoundSystem - Google

Всичко започва от Лондон

През 30-те години на ХХ век в Ямайка се появява нов начин на протест срещу управлението. Много от жителите на страната приемат Растафарианството и започват все по-силно да показват своето недоволство и дори се стига до престрелки и масови гонения. За да избегнат преследването на закона, много Растафарианци се местят в Англия, в частност - Лондон. Естествено, тези преселници не получават много по-добър живот като се местят в сърцето на Британската общност. Даже напротив. Ямайските преселници биват настанявани в определени места на крайните квартали на града. Един изтънчен кралски поданик никога не би казал, че в Лондон е имало гета, но и един преселник от Ямайка никога не би казал, че се чувства у дома в Лондон.

Дори суровият живот и още по-суровият климат в Англия не сломяват духа на ямайските жители на Лондон. Мощният карибски пламък в сърцата им не успява да бъде потушен и логично преселниците пренасят в сърцето на Кралството своята голяма любов - реге музиката. 

Google

Музиката

В Англия ямайците нямали право на собственост. Нямало как да представят своята музика по познатия на Карибите начин чрез оркестри от 10-тина души. Затова те пренесли Регето на плочи. По това време технологията на рязане на плочи позволявала от едната страна да има максимум една песен. Тъй като самите реге музиканти в Ямайка не били много богати, те рядко си позволявали да запишат двете страни на една плоча. Така се създал Dub-ът, който представлявал по-малко детайлна и по-басова версия на оригиналното парче. Именно този Dub (B-Side на плочите) изиграл основна роля във формирането на клубния underground в Англия.

Преселниците в Англия нямали нито най-качествените плочи, нито най-качествените грамофони. Всяка плоча има "живот" (определен брой пускания, преди да се захаби). И ако този "живот" в момента е около 400 въртения на страна, то навремето бройката била доста по-малка. Освен това надрасканите плочи трудно възпроизвеждали качествен звук, когато се поставяли на остарелите грамофони (стойността на един грамофон навремето била доста висока и недостъпна за ямайското общество в Лондон). Регето не звучало добре. Никой обаче не слушал Dub-страните. 

В един момент се оказало, че Dub версиите са доста по-запазени. И ако A-страната на плочата била издраскана и захабена, то B-страната изглеждала като нова. Неволята научила ямайците, че Dub-ът е много по-малко чувствителен към иглата от Reggae-то и затова започнали да "обръщат плочите". Мелодичното Реге било рязко заменено от дълбокия Dub. 

Google

Riddim & MC'n

Където има инструментал, там има и песен. Масово ямайците започнали да разказват истории върху Dub-парчетата. По този начин те вкарвали малко повече мелодичност върху незавършените парчета. Историите били много, а плочите - малко. Високата цена на бройка ограничавала избора на селекторите. Така се родил термина "riddim" - един инструментал, който се използвал за много песни. И така freestyle-ите на MC-тата винаги имали достатъчно музикален фон. Просто много истории се разказвали в ритъма на една Dub версия.

DUB-ът е всичко и всичко е DUB!!!

С времето Sound Engineering-a станал значително по-достъпен. Много новатори в музиката решили да развият Dub версиите, които звучали незавършени. Този дълбок и басов стил сложил началото на всичко на Лондонската клубна сцена. Може да се каже, че "Регето е всичко", но Регето си вървяло по своя път и стигнало днешните епохи почти непроменено. Друга е историята на Dub музиката. Все по-добре звучащият Dub вече се отделил като отделен стил. Всеки имал свои идеи за неговото завършено звучене.

Някои движения се ориентирали към Breakbeat Hardcore-a и Jungle-a, които после родили DnB музиката. В друга посока тръгнали Garage и Broken Beat пионерите, откъдето в последствие се появили House, Тechno и Dubstep. В последствие стиловете напуснали пределите на Острова (Британия) и се насочили към Европа, където също претърпели изменения (главно в жадните за по-тежка музика страни като Холандия и Белгия): Industrial Hardcore, Gabba, Hard House, Hard Techno.

За развитието на Dub музиката във времето ще има отделни статии. Това е само увод, лишен от детайли и хронология. 



Раждането на SoundSystem културата

Жадни да покажат и развият своята музика, ямайските преселници в Британия дали началото на нещо невиждано дотогава - създаването на СаундСистеми. И ако в момента терминът "SoundSystem" се свързва с купчина колони, пред които се клатят рейвъри, то в зората на тази култура нещата били различни. Огромната страст към Регето се сблъскала с тоталната липса на пари. Грамофоните били стари, плочите - надраскани. Музиката не се чувала добре. Нямало е как да събереш всички до една колона. Ямайското общество било затворено и избягвано от останалите в обществото. Това сплотило преселниците още повече.

За да се чуе музиката от всички, негрите трябвало да се сдобият с колони. Но нито имали пари, нито някой в Лондон (по това време) продавал или давал нещо на негри. Трябвало да се справят сами. Отново неволята научила хората сами да изграждат своите колони. И ако сега "SoundSystem" е стена от басс и топове, то тогава терминът се е изчерпвал с една колона, един микрофон и един грамофон. Постепенно колоните ставали повече. Любителите на регето искали повече средни и високи, Dub-пионерите искали повече бас. Появили се различни колони за различните звучения. Никой не бил инженер. Всички се учели в движение. Създавало се общество на Системите. Всеки помагал с нещо. Някой имал плочи, друг намирал или дори СГЛОБЯВАЛ грамофон, трети се специализирали в създаването на колони, появили се и първите "инженери", които знаели за какво служи всеки кабел. SoundSystem културата постепенно преминала през епохите и сложила началото на добре познатата Underground (и не само) музика в момента.

В днешно време СаундСистемите имат всевъзможни вариации. Някои са основна част от големите фестивали като EXIT, Outlook и други и пренасят във времето корените на тази култура. Другите са запазили идеята за безплатната музика (и за това ще има статия) и са основополагащи за 23 и Текнивал движенията. Трети са добре настанени в някои клубове и въпреки, че са далеч от идеята на първите Системи, те продължават да носят техния дух (по изкривен и комерсиализиран начин).

LCD Soundsystem - Google

***

Какво дължим на тези SoundSystems?

Разнообразната музика, първообраз на която са Dub-версиите на Реге плочите.

MC-ing - Много хора смятат, че хип-хопът е зароден в Ню Йорк през 60-те години. Да, такава е била линията на събитията в Щатите. Но когато в САЩ се учели на freestyle, ямайските жители на Лондон вече от десетилетия разказвали своите улични истории, които коренно се различавали от заучените текстове в Реге музиката по това време.

Миксирането - Реално, когато пускаш музика само от плочи (нещо невиждано до тогава - плочите били за семейно слушане), трябва да имаш поне 2 грамофона. Ако разполагаш само с един, "тихото" време между свалянето на едната плоча и настройването на другата, би коствало доста нерви на слушателите. Грамофоните неизбежно станали 2. Докато на единия парчето стигало своя край, на другия се поставяла иглата за начало на следващото парче. С времето последователното пускане на парчета преминало през миксиране, а в последствие и синхронизации (което е тъпо ...).

Клубната култура - Когато имаш 5-6 колони, няма как да ги оставиш на улицата. Не и в Лондон. Дъждът би съсипал дървото и електрониката. Трябва да ги стационираш някъде. Под навес, в барака, в изоставена сграда. Колкото повече ставали колоните, толкова по-трудно било преместването им. Вече не музиката ходела при хората, а хората ходели при музиката. Вечерните британски чаено-пурени забавления, съпроводени от малък оркестър и певица били нещо нежелано (и недостъпно) за ямайците. Те искали своята музика по своя начин. И така постепенно се създала и Underground клубната култура в Британия (Лондон).

Споделянето на музика - да, сега имаме SoulSeek, торенти, p2p програми. Тогава музиката се е разпространявала свободно именно на ямайските SoundSystem партита. Така тя била достъпна за всички.

-DutZie-


Това е само първата статия от поредица подобни. За дискусии, препоръки и забележки, използвайте страницата ни във Facebook
Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!