Артист ли си? Или просто DJ?


Неведнъж съм изразявал личното си мнение, че DnB публиката в България е не особено адекватна на музиката. Винаги съм казвал, че с деца и наркомани, култура не се прави. Но само фенове ли са нужни, за да се изгради култура? Не, естествено! За да има активно и съзнателно музикално общество, трябва да има активни и съзнателни артисти. "Каквото повикало, такова се обадило".

Както е ясно на всички, DnB организациите в България са два вида. HMSU и всички останали. Естествено "всички останали" също могат да се разделят на два вида: такива, които искат да са като HMSU - с големите партита, масата от фенове и прочее и такива, които предлагат своя собствена концепция и търсят своя собствен фенски контингент. Представители на двата вида "всички останали" има много. Някои успяват, други - не.

През годините съм бил на доста партита в България. Посещавал съм събития на всички (или повечето) организации. И ако изключим масовите събития на HMSU, където се събират (почти) всички, останалите организации си имат своята публика, която лесно се разпознава и отличава. Всяка организация си има своята мини-култура от фенове, които я подкрепят. Вече идва малко различен начина, по който я подкрепят. И ако някои организации (множественото число не знам защо го сложих) могат да се похвалят с 15-годишно активно съществуване и изграден стил на работа, фенска база и постоянен поток от хора на техните партита, други крюта не могат да се похвалят с подобно постижение.

Тук вече идва момента да си зададем въпроса "Защо има толкова много крюта и каква е разликата между тях?". Има много организации, защото има много артисти. Всеки стана DJ. Всеки разбра "тайната" на Play, Cue и останалите бутони и се захвана да миксира трак след трак. И естествено, хора с близко усещане за "пускане на трак след трак", се събират в организации. И някои организации предлагат ново звучене, други са търсачи на млади таланти, трети просто се събират за да попускат. Естествено, каквото е крюто, такава му е и публиката.

По мои лични наблюдения, голяма промяна на българската сцена се случи през 2008/2009 година. Тогава BlackBox затвори, 4 km отвори, всеки стана пускач и всеки стана фен. Куцо, кьораво и сакато започна да се изсипва на партита, за да слуша какво пускат новоизлюпените БеГе ДиДжей. И резултатът в момента е на лице. Малко хора създадоха своя концепция и малко организации могат да се похвалят с уникалния си стил. Всичко останало малко се превърна в "Култура на бройка".

Все пак, доста хора (някои с повече опит, други с по-малко) успяха да създадат своята запазена марка и линия, която да следват и която да ги отличава. Повечето подобни организации си знаят възможностите и целите. Те също така знаят защо феновете са харесали точно това в тях и си запазват концепцията и постоянния поток на почитатели на партитата.

Е, да. Тези организации са доста малко (на общия фон) и в повечето случаи няма как да съберат толкова много свои фенове, че да напълнят някое по-голямо помещение, и за това се задоволяват с по-малки клубове и барове. Но винаги имат необходимата бройка почитатели и винаги знаят какво правят, какво целят и какво очакват. Някои казват "Моята музика не е за децата" и наистина събират необходимата (да, малка е, но е точна) бройка фенове. Други заявяват "На мен наркомани и утайки не ми трябват на партитата" и наистина на техни събития има хора, които се забавляват по различен начин.

Не така стои въпросът с други организации. Там идея и концепция няма. Доста крюта са на сцената, просто ... за да са на сцената. Нищо повече. Събират се някакви хора да пуснат някаква музика и да привлекат някакви фенове. И ако "дежурните" 200 наркомана цъфнат на партито, значи всичко е ОК и "продължаваме напред". Ако не стане "Ми то партито беше слабо, имаше други дати, нещо не беше наред".

Да, дублирането на датите е проблем. Но все пак ако си целиш някаква собствена публика, няма да има негативни последствия, независимо колко събития има на една и съща дата с товето. Но ако целта ти е да събереш "свободните електрони", тогава вече идва проблема. И тогава (в повечето случаи) не тези, които са ти дублирали деня са виновни за неуспеха на твоето събитие. По скоро този неуспех идва от факта, че не предлагаш нещо, към което да дойдат хората.

И ако HMSU за всичките години създадоха тази култура със своите негативи и позитиви, то останалите крюта трябва или да я доразвият, или да я разпределят. И да, някои си имат своята концепция, привличат нови хора, имат си необходимата подкрепа. Знаят какво предлагат и знаят какво да търсят. Други обаче си мислят, че са прекалено големи и феновете трябва да дойдат сами при тях.

Това само по себе си няма как да стане. Трудно е да очакваш голям наплив, когато не предлагаш нищо. Едно е артистите ти да са част от Formation Records, PRSPCT, Othercide, и други и да участват на събития навсякъде по света. Друго е да събереш Пешо, Тошо и Гошо, понеже са ти приятели и да очакваш същия грандиозен успех, понеже, видиш ли, и те пускат същата музика.

Тя музиката си е една. Но вече въпроса идва в това "Как се пуска тази музика?". Естествено, ако застанеш зад пулта и искаш просто да си пуснеш някаквите тракове, то тогава какъв е проблема, че пред теб са се озъбили някаквите хора. Когато си артист за бройката, то и феновете са ти само за бройката. Ти пускаш, за да пускаш, те са на парти, за да са на парти. И ако някои организации с под 200 човека на партита успяват да направят така, че винаги да са добре дошли в дадено заведение, то други техни колеги излиза, че са "назад" от далеч по-масови събития.

И дали проблема идва в това, че феновете на "назадничавото" събитие са дошли на парти не с ясната идея за клубно събитие или просто е породен от факта, че като организатори нищо не си вложил и нямам какво да очакваш. Защото, каквито и да са (от най-утаените до най-възвишените), хората идват на това парти за музиката. Да, идват и да се надрусат, но са избрали да се друсат на тази музика, нали? Все едно в София няма къде да иде човек и да се "натупа" хубаво за отскок. Има къде. Но след като съзнателно или несъзнателно си "поканил" точно такава публика на твоето парти, няма смисъл след това да се оплакваш.

В общи линии културата се изгражда от организациите и техните фенове. И ако някои организации са се хванали да създават DnB движения около себе си, други просто се радват, когато около тях нещата са от типа "Може ли да ти пийна от водата?". Едно е "Тук се пуска точно това и съм тук, за да чуя точно това", а вече съвсем друго е "Аааа, е там има басче. Ще има някакви хора. Някой ще има неща. Айде и ние да ходим и да просим, за да се надрусаме с евтинкото!"

В общи линии, каквото предлагаш, това и получаваш. Тези няколко хиляди символа на бялото поле, които се наричат "публикация" (въпреки че са прекалено далеч от публицистиката) няма да направят културата по-културна. Това си зависи от колоните, които държат тази култура. И ако колоната ти е куха (Cue, Play, Cue, Play без никакъв умисъл в действията и селекцията), няма как да държи нещата върху нея. А ако колоната е проектирана спрямо своя товар, нещата стават доста по добре.

Така че, уважаеми артисте, какъв е твоят арт? Можеш ли да разчиташ на феновете около себе си? Това ли е целта на твоя сет? Това ли са хората за твоето парти? Ако "да", честито! Успял си. Постигнал си целите си и смисъла на това да си част от голямата сцена. Но ако "не", то тогава проблема не е в хората пред теб. Те са дошли да чуят теб и твоята селекция. Следователно ти и твоята селекция са привлекли точно тази публика. Проблема не е в тях, те са просто фенове. Ти си "артиста". Ти си "звездата"!

Каквато ти е музиката (независимо дали е твой продукт), такива са ти и феновете. Такъв е артиста, такава му е публиката. Следователно: такава е и културата. Ако можеш да интерпретираш идея чрез сета си, хората ще дойдат за тази идея. Но ако просто си натискаш копчета, просто ще дойде някакъв пълнеж. Просто е! Простота или простотия?  Няма как при толкова различни и разединени организации да има сплотена и идентична култура. Всеки търси нещо различно. Вече друг е въпроса какво му се предлага.

Каква е твоята култура? Или по точно: Каква култура имаш сили и умения да създадеш около себе си? С други думи, изкуство ли създаваш и интерпретираш или просто си DJ и си зад пулта, за да пуснеш траковете и да си ходиш. Все пак и Сандо от Полски Тръмбеш като пуска на сватба, пуска пред 300 човека, които му се кефят. Ама дали Сандо от Полски Тръмбеш е еквивалента за DJ?

- DutZie -
Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!