Графити. Графити в България. Интервю с Nasimo


Цветните рисунки, разнообрязяващи сивата бетонна действителност на мегаполиса, са едно от нещата в града, към които не си безпричастен. Или харесваш графити, или не. 

Графити (или графит, ед.ч.) водят своята история още от дълбока древност. За графити се смятат скалните рисунки в пещерите. В модерният свят "графит" е рисунка или надпис върху стена или превозно средство, най-често изпълнена със спрей. Думата идва от латински език (graffiato - надрасквам), пречупена през английски - graffitti.


В модерния свят, графитите водят началото си от Ню Йорк и са пряко свързани с хип-хоп културата. Още в началото на 20-ти век, графитите "излизат" по улиците, като се използват като средство за маркиране на територия между различни враждуващи (или пък не) банди. В началото за изработването им се е използвала обикновена блажна боя. С навлизането в индустрията на автомобилните спрейове, уличното изкуство се развило и разнообразило неимоверно.


За кратко време графитите "завземат" цяла Северна Америка и в средата на 20-ти век (след Втората Световна война) навлизат в Европа. Първоначално се забелязват във Англия и Великобритания (в т.ч. и Ирландия), по-късно масово се разпространяват и във Франция, Германия и цяла Европа.

Един от най-популярните графити в София

Отново от Щатите стартира и нова форма на изразяване. Някои артисти, които са имали по-развити умения и градските стени не са били достатъчна изява за тях, започват нова мода - рисуване върху влакове (в последствие върху превозни средства). По този начин посланието на артиста достига до по-голяма аудитория, тъй като влаковете са изминавали дълги разстояния.


Графитите винаги са смятани за вандализъм и престъпление. Освен за "маркиране на територия", те се използват и за изразяване на лично мнение, което най-често е с протестна нотка. В края на 20-ти век във Франция дори стигат до доста крайни мерки срещу графитите. След масовото навлизане в бита на чернокожото и северноафриканско население в Париж, Марсилия, Лион, Нанси и др, френското правителство издава закон, че автомобилни спрейове се продават само на автомонтьори (след показване на разрешително за използване). Това естествено е автогол за властите, тъй като в Париж започва нов вид уличен протест - рисунки с пирон върху витрини. Естествено, няма как да се забрани продажбата на пирони.

Освен абсурдни закони и административни решения, в някои страни на Централна Европа има полицейска фракция "Graffiti Police", чиято цел освен задържането на артистите и конфискуването на боите им, е правенето на "досие" на writer-ите, следейки творбите им в големите градове.

Motana - един от лидерите в производството и продажбата на спрейове

В последните 20 години, властите в Европа се опитват да ограничат себеизразяването на младежите, организирайки легални фестивали, в които на артистите е позволено да "оцветяват" определени места в големите градове. Естествено, такива "фестивали" са голяма рядкост и са със състезателна насоченост (в повечето случаи), което премества фокуса не върху протеста, а върху цветността и шеговитостта на дадена творба.
Графити фест в Благоевград
Снимка: Google
За графитите в България ще поговорим с един от най-изявените артисти в страната - Nasimo. В следващите редове той ще отговори на въпросите на Bass Blog и ще даде повече информация за графити-сцената в страната.


Bass Blog [BB]: Здрасти! Представи се с няколко думи!
Nasimo [N]: Здравейте!
В графити сцената съм познат като Nasimo или Nast. Рисувам от 1995 по стени, и не само.

BB: Кога започна да се занимаваш с графити? На каква възраст беше тогава?
N: Както казах, започнахме LBC  заедно със Scumпрез 1995, като на майтап, въобще не сме подозирали, че е възможно това да се превърне в нещо повече от обикновено начесване на крастата. Аз бях на 15 години тогава.
Беше вечер и преди вечерното избухване, моя приятел Scum извади спрей и ме повика с него да отидем до стената. Беше голям адреналин, понеже нямаше почти никакви драсканици никъде и никой не беше и предполагал какво ги очаква стените следващите няколко години. Тръпката беше толкова голяма, почти непреодолима. След тази вечер, в която просто написахме "SK8 or DIE", всичко се промени.


BB: Какви бяха първите ти стъпки?
N: Първите стъпки бяха просто екстаз, слят с хаос. Хаотично драскане на каквото ни падне и без никаква определена идея. Така продължи поне две години, след което разбрахме, че тези драсканици всъщност се наричат "Graffiti" и си имат определена цел.

BB: Правил ли си „социални” графити с протестна цел?
N: Моите работи от известен период от време са все с протестна цел. Най-вече протест с/у глупостта на масата от хора. Следването на фалшиви идеали и поставянето на "кучета и котки" на власт.

BB: Каква повърхност предпочиташ? Стена или влак?
N: Преди беше на кантар, и едното, и другото, но от известен период на време сам излязох от underground-a и влязох в графата "звезди". Хаххахахахахахахах! Та малко с влаковете поспрях.
Както казва един приятел "тази игра я превъртяхмe".

BB: Участваш ли на графити фестове? Какво ти е мнението за тях?
N: Да, ако са читави, а не просто детски опит за веселене на тълпата.

BB: Имал ли си проблеми със закона заради графити?
N: Да, както повечето в тази игра, но за слава на Бога винаги съм се отървавал тънко :)

BB: Как оценяваш българската графити сцена в момента?
N: Трагедия, дъртите в цената се отдръпнаха заради "по-важните неща в живот" (пари), а младите поне да се научат да копират. Има няколко талантливи writer-a, но като цяло сцената в момента хич я няма. Хубаво е, че няколко човека има, които са наистина добри и спасяват положението.

BB: Кои артисти ти бяха най-голяма конкуренция в началото?
N: Чуждите. Винаги съм се вдъхновявал от най-големите в сцената.

BB: Следиш ли моментния street art в страната? Кои артисти и Crew-та ти правят най-силно впечатление?
N: Следя, да. 140 идеи влизат много добре в легалната част. Funne и Goat продължават мощно да бомбардират, както и Ster и HromeEsteo и Bozko също избухват, малко по-нарядко, но с финес. Аве има .......

BB: В момента правиш „легални” графити в голям мащаб. Разкажи малко повече за тези творби.
N: Да, легални са. Най-вече правя легални изпълнения, както казах и преди малко, съм се отдръпнал от нелегалните изпълнения. Ама тези големи стени са общия ни проект с Ясен Гешев и Bozko - Urban Creatures. Там нещата 'почнаха с идеята да развием наш Балкански стил Meeting of Styles. Всичко 'почна просто като обикновен фестивал, но с времето се разви и от фeстивал стана Urban Creatures project. Идеята е да внесем дух и душа в сивите стени на грозните соц. квартали като каним различни артисти да вземат участие. Искаме да каним повече артисти на световно ниво, но засега не намираме голямо разбиране сред хората с парите.

BB: Занимавал ли си се с друга хип-хоп активност, освен графитите?
N: Не.

BB: С Gerata сте в основата на движението Goloka . Разкажи за тази инициатива.
N: С Gerata се разпознахме като братя още преди да се познаваме. Имаме много сходно мислене и общи интереси и цели, затова решихме да се обединим и да направим нещо атрактивно, с което да дадем поне малко пример и идея на останалите хора за интересните неща отвъд погледа ни. Решихме, че най-подходящо е да използваме дрехите като средство, с което да поднесем посланията си, но така поднесени, че да са в унисон с уличния стил на човека, който живее ХИП-ХОП! Самото име GOLOKA има много дълбоко значение и е свързано с по-висшата природа на всички, абсолютно всички,, живи същества, независимо в какво тяло са в момента. Кръстихме марката така, за да може винаги да ни е ясна основната цел. Който иска може да се разрови и да провери за повече детайл :)

BB: Последен въпрос. Занимаваш ли се още с „вандализъм”?
N: Хаххахахахах! Може да се каже, зависи как се гледа на "вандализъм". За някои рушенето на остаряла и воняща "ценностна система" може да се нарече "вандализъм" :D

BB: Благодаря за отделеното време! Пожелай нещо на читателите на Bass Blog.
N: Бъдете искрени търсачи на Абсолютната Истина, такава, каквато е :)

***********************************
***********************************

За финал - снимки на част от най-известните графити на Nasimo и Urban Creatures Project:



Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!