Нещо като Рап в България (Lez talk 'bout Hip-Hop)

Снимки: Google

"Не бива да забравяш откъде си тръгнал!" - казват по-старите хора. И аз не забравям.

В момента съм "бассер", ходя редовно на DnB партита и подкрепям изцяло тази ... да го наречем "култура". Ще използвам тази дума, понеже DnB култура в България наистина има. Вече 15, че и повече години, тази музика е в страната и е сред водещите музикални стилове. Въпреки, че DnB по радиото и телевизията няма да чуете (или ако чуете, ще е рядко), клубовете са пълни, когато някой DnB артист е зад пулта. Партитата са много, гостите - също, организациите вече са десетки и всеки прави най-доброто в своята насока. Да, DnB е тук, и още дълго време ще е тук. Наистина, положението с публиката напоследък е плачевно. Особено на безплатните партита. "Култура" с деца и друсалки не се прави. Но поне основите са здрави и има кой да ги поддържа. Културата е изградена и някакви нови пришълци трудно ще я бутнат.

2Pac - Кралят
Но едно време нямаше DnB. Като малък отвсякъде звучеше MTV (впоследствие и ММ). Педалско-изглеждащи "бой банди" и надрусани изпълнителки пееха ... в общи линии едно и също. Боза. Фарс. "Музика". Но на фона на тази боза, изпъкваше друга боза - "рап"-а. Едни и същи песни на Eminem, Jay Z, Dr Dre, 2 Pac и тем подобни. Тази боза обаче беше някак различна от останалата помия в музикалните телевизии. И естествено, доста младежи се запалиха по този "свободолюбив стил". И докато някои още са на ниво "Кралят 2Pac!" и не са излезли от MTV времето, на мен ми стана интересно "Защо тази музика ми харесва?" и започнах да се ровя надълбоко. Първите ми покупки и свалени неща (естествено) бяха познатите и описани артисти. Впоследствие разбрах, че те имат различно творчество, "некомерсиално". И тази музика ме грабна още повече.



Е, да, позата в тази музика също беше на лице. Хора с шапки за по $75 пееха за трудностите в "гетото" и въпреки, че не го правеха за пари, касетките и дисковете им бяха навсякъде по щандовете. По това време в постсоциалистическа България започна бавно да навлиза интернет. И тогава "рапа" се превърна в "хип-хоп" (поне за мен). Теглеха се МР3, купуваха се пиратски касети, записваше се от радиото. Беше интересно. Втръсналите 2Pac, Dre, Ludacris и Eminem веднага бяха заменени със старите (за тогава) неща на Wu-Tang, KRS, Das Efx, Gravediggaz, Rakim, The Roots, старият NaS, както и европейският рап (френски и немски главно).

В България тогава беше БУМ на тази музика. Така наречената "първа вълна" заливаше всичко и всички. Дънките ставаха все по-широки, а дъната им - все по-дълбоки. Висяха кърпи, шапки. Дрънчаха ключове, "пеперудки" (вид нож), боксове. Всички бяхме в "гетото" (по-големите и по-друсани бяха повече във филма, естествено). Баскетболните игрища често ставаха бойни полета на freestyle битки между бързомислещи младежи. Звучеше бийтбокс. Идилия (хубави времена бяха).

Култовият албум "Рап Атака 1"
Музикалните течения в страната се развиваха повече и повече. Някои наблягаха на гангстерските неща. Гетаджийщината (въпреки, че живееха в центъра на София и бяха виждали гето само по телевизията). Други стартираха социални теми (които като слушам сега, звучат на забавен кадър, но тогава бяха единственото читаво нещо и се харесваха от много хора). Трети се захванаха да демонстрират "имане". Пари, коли, жени. Постепенно се появиха "продуценти", които нищо не разбираха от хип-хоп, сложиха цените, даваха "качеството". Културата замря. От вълната остана само пяната.

Дойде време за "втората вълна". Там вече беше интересно. На преден план изскочи "East-West" битката между RnB и Sniper Records. Филм страшен! Всеки от "първата вълна" или взимаше страна, или теглеше в трета посока и на никой не му пукаше за него. Огромни скандали бяха, когато някой от Sniper "подпишеше" ("платинени проекти" се подписваха тогава - някои хора продължаваха да са известни само с "трансферите". Продукция - нулева, ама подписи да има) с RnB или обратното. Цирк абсолютен! Едни семплираха, други крадяха, трети направо превеждаха ... караници, скандали, мерене на ... рими (то нали се лееше една "лирика", поезия направо). Е, имаше и стабилни изпълнители на цирковата площадка, даже доста, но фарса си беше фарс.
Тогава изскочиха и други идеи. "Рапът е общонационалната съпротива срещу господството на чалгата". Започнаха някакви "обединения". И тогава 5-6 обединени хранеха други 5-6 обединени, ама в различно "общорапърско" обединение. Пак цирк, пак глупости. Медии и продуценти заглушаваха кадърните артисти. А те бяха много!!! И все още са!!! Ама нали не се обединяваха и не рапираха срещу чалгата, а и защото не бяха сред големите RnB & Sniper, малко хора знаеха за тях. Тогава "ъндърграунд" според масите беше ... Спенс примерно. Толкова "подземен", че на година изкарваше по 1-2 албума в продажба.

По това време в страната се разви и "арънби" музиката. Всяка кифла пееше "арънби", даже и някои силиконови поп-фолк гърли. България беше световна RnB (като музика, не като лейбъл) столица. Beyonce, J-Lo (има ли тиренце, няма ли ...) и Кайли можеха само да завиждат на балканските си колежки. На фона на "различията" между изпълнителите, изпълнителките си бяха напълно еднакви и нямаха нито шанс, нито намерения да го скрият. Male битки и Female миръризация (т.е. всеки е огледален образ на другия). Цирк с кастрирани лъвове и индийски слончета. Красота!

Но и тази "вълна" се разби в скалите. "Продуцентите прецакваха артистите", "Мафията на чалгата беше прекалено силна.", "Секнаха се парите." (ама чакай сега, нали не го правехте за пари???) .... оправдания, оправдания, оправдания. Повече ви беше цирка, момчета! За това не ви успяха "вълните". Много "по американски" го играехте, много се самоизтъквахте. Много поза, много фарс, много маска! Заля се рапа със собствената си простотия (която сам си създаде) и двете вълни обърнаха само рапърските кораби.


Сега на пазара (вече никой не им се връзва на "ъндърграунд" приказките) е третата вълна. Която се бори мощно с чалгата. Борбата се изразява в това, че рапъри пеят по чалготеките и клубовете в Студентски отново отварят врати за "черни партита", където бели изпълнители пеят жълто-розови простотии. Голямата "съпротива" на чалгата се превърна в еквивалент на чалгата. Ама за такива "гангстери" в блога съм казал, че няма да пиша. Уан шот, ту шотове, три шота с лимонче!
Естествено, появи се и следващо поколение рапъри. Тези, които бяха невръстни фенчета през "първата" вълна, сега са дейни артисти през "третата вълна". В лирическо отношение при някои артисти не си личи, че са изминали 2 десетилетия слушане на рап. Римите са със същото качество като тези от "първата вълна", но с тази разлика, че тогава хората бяха пионери, а сега хората са ... недостатъчно интелигентни, за да измислят нещо ново.
"Поезията на улицата" рядко пееше (и пее) за моята улица. Поне на моята улица е спокойно. Не се водят масови престрелки, не се продават куфарчета с карибски кокаин. Не всички жени са проститутки или самотни майки на "умрели в битка братя от бандата". Може би не ми е много рапърска улицата, не знам ... шанс.
Идеята на рапа в момента е: Ще се направи тъпа песен, ще й се снима клип и ще се надяваме "големите" играчи да ни забележат и да подпишем договор. Е да, ама големите играчи не гледат YouTube и не знаят за Vbox7. А целият този начин на реклама на продукция ми изглежда ... деведесетарски. Останалите стилове се развиват много добре, използвайки модерни методики на реклама и печалба, но ... всеки си знае за него си.


Три "вълни". Три страхотни циркови представления! Поклон! За децата звероукротяване, за по-интелигентните - клоунада! Вече всички си признаха че пеят за пари (няма лошо) и старите маски отдавна паднаха.

XPRSN
и други!
В цялото това време, в страната се разви точно това, което трябваше да се развива. Медийните "войни", "ъндърграунд" културата и "гангстерските" тъпотии бяха оставени настрана от много хора, които вече дълги години правят музика за ценители, без да се съобразяват с "вълни", "течения" и т.н. Много изпълнители останаха встрани от цирка и предлагат качествена музика. Startera все още "проповядва" суперкачествен хип-хоп, вече като селектор, но със същия успех. XPRSN също не се поддадоха на целия спектакъл и продължават да изкарват качествена продукция. "Младите" групи, като ФАРС, вече направиха 10 години на сцена и подгряха най-големите звезди, дошли да пеят в България. Появиха се нови качествени имена. И то доста качествени (няма да ги изброявам, че ще пропусна някой). Идеята отпреди "първата вълна" се вижда, че се развива все повече и повече, когато се разбра кой е клоун, кой е акробат. Вече се говори за "завръщане" на стари качествени изпълнители, а ударните събития с брутални гости зачестяват с всяка година. И всичко това се развива в продължение на 20 години, под повърхността на медийните "ийст-уест-ген'ста" идиотщини от "трите вълни". Има я музиката и се развива. И то по интелигентен начин от интелигентни хора. Лошото е, че на един качествен рапър се падат поне трима незнаещи къде се намират. И децата гледат "масовката" (която не е много за гледане и слушане) и трудно се възпитават в правилната посока. Но качественият рап за това е качествен - стои далеч от общия социум и медийните изяви и си прави нещата "под повърхността" от поза и маски.

Обаче ... честно казано, и сред тези, които се стараят да правят нещо интересно на хип-хоп сцената, също личи сценично присъствие в гангстерски филм от Щатите. Малцина са тези "извън филма". 
Хора, easy! Запомнете че сме в България и правете нещата по български! За това ви харесват хората. И ги зарежете "колегите" си, които забавляват "интелигенцията" в Стуград! Те са различна музика. Карайте си във вашето платно и ще стигнете далеч!

Let's there be Hip-Hop! Български хип-хоп!

В тази статия е засегната само музиката, без другите елементи на хип-хопа. За графитите и брейка - след време!
Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!