Негово Величество DnB фена! (DnB културата - част 2)

Преди няколко дни в статия, изразяваща лично мнение, описах един аспект от DnB културата в България. Хапливият текст, написан в свободен стил достигна до много хора. Безбройни бяха share-ванията във Facebook, много бяха и коментарите. За кратък период статията достигна огромен брой четения. В нея се описваше част от родната DnB действителност. Бяха засегнати огромния брой "зомбита" на партита, беше споменато и за хората, които слушат "бассче", защото е модерно и не слушат чалга. Бяха описани и някои собственици на заведения, които виждат само негативната страна на DnB културата в България.

Но, хей, хора! Drum and Bass вече близо 20 години е неизменна част от младежката култура в страната. Да, за тези 20 години бяха създадени доста позьори и промити индивиди. Но за близо 2 десетилетия DnB роди и много позитиви. Българският Drum and Bass отдавна щеше да е влязъл в историята на музиката, ако всички фенове бяха като описаните по-рано през седмицата. Много хора се захванаха с идеята България да се превърне в любима дестинация на много именити чуждестранни артисти. Страхотните партита не спират! Имаме си и традиционни DnB фестивали! А DJ-те и продуцентите ни са уважавани в целия свят.

Metafiziq Strike Back

За 20 години беше създадена една сцена, която няма еквивалент в страната. За това време много неща се промениха. Водещите организации се смениха. Някои се разпаднаха. Други се родиха. Някои се опитаха да хванат вълната, превръщайки се в промоутъри, но малцина от тях успяха. Гостите идваха на талази. И си тръгваха със страхотни спомени. Промениха се клубовете, промениха се дестинациите. Промениха се и хората. Младите фенове се превърнаха в продуценти, а старите кучета отстъпиха място на идващите след тях. Промени се всичко. Почти всичко!

Metafiziq Strike Back
Но едно нещо остана през всичките години. Това са феновете. Първите от тях, които видяха началото, вече в голямата си част са улегнали хора. Със страхотна работа, семейства. Но с нестихваща любов към Drum and Bass-a. Не спират да споделят любовта си към музиката, не спират да слушат и да се забавляват. Да, не са в клубовете, но след тях дойдоха други. Много други. Някои, не са за споменаване. Но има и такива, които наследиха страстта към DnB. Активни младежи, инициативни. Готови на всичко, за да са част от все още развиващата се сцена в страната. Две десетилетия история и има още какво да се развите. Но не защото всичко е спряло на едно ниво. Не! Има какво да се развие заради безспирния труд на организаторите и нестихващата инициативност на феновете. И ще се развие, да! В още по-добра посока.

Питам се, щяха ли Ogonek & Cooh да са на такова световно ниво, ако никой в България не ги беше подкрепил. Ако никой не скачаше на партитата им. Ако никой не избухваше на траковете им. На дали щяха да са всепризнати титани, ако около тях я нямаше армията от верни и нахъсани почитатели.



Но и преди Валери и Иван имаше DJ и организации, които положиха основите на феноменът DnB в страната. Някои от тези организации все още съществуват. Някои се разпаднаха. Но факт е, че Drum and Bass-а в страната се радва на огромна популярност от самото си навлизане.

Metafiziq Strike Back
Да, трябва да се признае, че в по-голямата си част, феновете в България са "тежки". Hardcore DnB е най-обичаният стил. Хибридите от сорта на Crossbreed също бяха добре приети в страната, докато бяха модерни. Много DnB фенове могат да се видят и на чисти габа-партита. Hard Bass-a създаде почитатели, но и множество "роботи". Мнозина не признават нищо друго, освен "тежкото". Но българският фен е интелигентен фен. Liquid партитата събират все повече и повече хора. Мнозина харесват леките неща и "женските" вокали. Дори и апокрифният в някои страни от Европа JumpUp си има своите почитатели в страната. "Леките" ни продуценти не спират да създават качествена и интелигентна музика, а мнозина от тях са на голяма почит извън страната. А новите стилове като Autonomic и HalfStep също проникват с гръм и трясък сред разнообразния свят на родния DnB.
Oсвен това, DnB е в България почти от самото си създаване в световен мащаб. А всички знаят кой е първообразът на "басса". Класическият Jungle, както и този с реге-изпълнения, също са популярни в страната. Огромен брой "рейвъри" гордо носят емблемите на Metalheadz, Playaz, Renegade върху дрехите си. И знаят за какво става въпрос. Мнозина са и феновете, повлияни от раста-културата. Палитрата от интелигентни и разбиращи слушатели е огромна и изпълнена с цвят. "The Colours of Drum and Bass". И това е така, защото не всички са роботи и не всички са зациклили в един кръг от изпълнители. Огромна част от феновете в страната имат разнообразен вкус и влечение и са отворени към нови стилове.

Lenzman @ MixTape 5, Sofia
Освен разнообразни и отворени, българските фенове са и активни. Все повече и повече стават различните лица на т.нар. "Пропаганди". Все повече хора искат да са замесени с разпространяването на идеята и културата. Огромно е количеството споделяния на различни партита и активности в социалните мрежи. А дискусиите в DnB групите във Facebook показват, че бассерът наистина разбира какво слуша и е въвлечен в него. Факт е, че доброволците на традиционния летен HMSU фестивал са огромен брой и никога не подлежи на озадачаване, когато в помощ на организаторите се впуснат хора от провинцията, пътували доста километри, само и само, за да помогнат безвъзмездно. Стикерите по улиците са все повече и повече. Плакатите изскачат на всеки ъгъл. А флаерите се раздават за часове. Огромен е броят от хора, които се интересуват и помагат.

HMSU pres. 20 yrs of Metalheadz
Въпреки, че къде заради предразсъдъци, къде заради личен опит, някои клубове са категорични, че не искат да приютяват DnB партита, отворените към стила заведения стават все повече и повече. 4km Party Center отдаван се превърна в еквивалент на храм за любимата музика. Четирите зали за бетонната постройка са побирали безбройно количество ентусиасти през годините. Клубове като MixTape 5 и други подобни в Централна София (съществуващи в момента или не) също са били с широко отворени врати към българският DnB фен. Bar Backyard е място, където поне два дни в седмицата има Drum and Bass парти, а купоните в Jazzmatazz и Zar (8 Ball, Pulse) и Copa Kapana (Пловдив) винаги са били със запълнен капацитет, когато в тях е звучал бързия ритъм на DnB.
Голям пробив е факта, че Yalta и Cacao Beach. Този уикенд е запланувано и огромно парти в Blender. Навсякъде, където е имало DnB парти, клубовете са оставали доволни от вечерта. Да, навсякъде е имало зомбирани наркомани и роботи. Е, някъде са били и повече. Но навсякъде партитата са протичали по страхотен начин, защото басерът знае как да се забавлява.

FSS pres. Urban Survival Kit pt.1
Екзалтиралата тълпа пред пулта винаги е нещото, което остава в съзнанието на всеки един гост. Рядко се забелязва чуждестранен изпълнител, който да не е оставал очарован от българската публика. И ако преди 20 години това се обясняваше с малкото световни звезди, посещавали България и жадната за зрелище публика, то сега далеч не е така. В София не минава месец без голямо парти, а локалките са по няколко на седмица. И въпреки пренаситеният календар, разнообразието в DnB (като стилове, като звук, като изпълнители, като предпочитания) винаги успява да изненада публиката и тя е готова да покаже мощно, че Drum and Bass не води до омръзване.

Да, българският басер не си купува музика. Това не е възпитано в него. Но българският басер следи и цени и подкрепя сцената около себе си. Публиката в България е на световно ниво, Не са малко гостите, които споделят, че феновете у нас са най-добрите в света. Малцина са си тръгвали разочаровани, но не публиката е била виновна за това (по-скоро слаби псевдо-организатори).
Българският фен не пропуска парти. Въпреки мрънкането за "скъпите" билети, залите, поляните, клубовете, фестивалите, плажовете и всички места, на които е имало bass-парти, са били препълвани с качествена фенска маса.

Да, за близо 20 години тези хора станаха много. Но те не са достатъчни за да спрат главоломното развитие на DnB в страната!!! И всичко това, благодарение на верните фенове на качествения басс. Без тях (нас), нещата на дали щяха да са същите.

Но не само феновете са "виновни" за високото положение на българският DnB в световен мащаб. В страната имаме безбройни организации. Някои са мощни и силни, други не чак толкова. Някои се мислят за големи, други се правят на велики. Всякакви фенове - всякакви организации. Но тази тема ще бъде развита в третата статия от поредицата "DnB културата".
"Тръпнете в очакване!"
Share on Google Plus

About Dobri Andonov

Thanks you for reading this article! Hope you like it! For more information about the authors check our Google + accounts or the website's 'Team' section!